GDYNIA Konferencja regionalna


 

 

 

Polska Rada Montessori, Polski Instytut Montessori oraz Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni
serdecznie zapraszają opiekunów dzieci, nauczycieli edukacji przedszkolnej, wczesnoszkolnej, rodziców, edukatorów domowych oraz wszystkich chętnych, którzy pragną poznać program Marii Montessori. Pedagogika Montessori pozwala dzieciom doświadczać radości z uczenia się, wspierając jednocześnie ich rozwój i poczucie własnej wartości, przygotowując je do dorosłości i wyrabiając umiejętność podejmowania decyzji.

Celem konferencji jest prezentacja założeń Marii Montessori we współczesnej praktyce edukacyjnej w przedszkolu i szkole podstawowej. Podczas seminarium wystąpi Michael Dorer –  instruktor programów szkoleniowych Montessori w Stanach Zjednoczonych. Wykłady i warsztaty będą tłumaczone konsekutywnie.

Do dyskusji zaprosiliśmy osoby, które mają wieloletnie doświadczenie w pracy tą metodą z różnymi grupami wiekowymi.

Termin: 10-11 lutego 2018

Miejsce: Akademia Marynarki Wojennej, Biblioteka, ul. Śmidowicza 69, 81-103 Gdynia

Cena: 289 zł dla indywidualnych członków Polskiej Rady Montessori (zobacz, jak zapisać się do Rady)

349 zł dla pozostałych osób

Program konferencji:

10 lutego 2018

8.00-9.00 - rejestracja
9.00-9.15 - powitanie - Joanna Maghen
9.15-10.30 - wykład: Michael Dorer, Rola opowiadań w klasie przedszkolnej i szkolnej Montessori, cz. 1
10.30-11.00 - przerwa kawowa
11.00-12.30 - warsztaty I i II
12.30-13.30 - przerwa obiadowa (obiad we własnym zakresie)
13.30-15.00 - warsztaty III i IV
15.00-15.30 - przerwa kawowa
15.30-17.00 - wykład: Michael Dorer, Rola opowiadań w klasie przedszkolnej i szkolnej Montessori, cz. 2

11 lutego 2018

8.30-9.00 - rejestracja i poranna kawa
9.00-10.30 - wykład: Michael Dorer, Planowanie pracy nauczyciela dzieci w wieku 2,5-6 lat i 6-12 lat – wprowadzenie
10.30-11.00 - przerwa kawowa
11.00-12.30 - warsztaty V i VI
12.30-13.30 - przerwa obiadowa (obiad we własnym zakresie)
13.30-15.00 - warsztaty VII i VIII
15.00-15.30 - przerwa kawowa
15.30-17.00 - wykład: Michael Dorer, Rola opowiadań w klasie przedszkolnej i szkolnej Montessori, cz. 3

Wykład 1, 2 i 4

Jako ludzie zostaliśmy wspaniale obdarowani - posiadamy wyobraźnię, która otwiera przed nami nowe perspektywy. Michael Dorer zaprezentuje opowiadania i sztukę opowiadania historii jako podstawowe narzędzia do wykorzystywania wyobraźni w szkole Montessori oraz do nauki w ogóle. Pokaże, dlaczego i jak wykorzystywać opowieści, wskaże, kiedy jest na nie właściwa pora, jakie historie wybrać i wprowadzać w klasie. Powie także, w jaki sposób opowiadać i ćwiczyć się w tej sztuce.

Wykład 3

Jak dobrze planujemy nasze prezentacje i nasz dzień w ogólności? Dobre planowanie jest kluczowe w realizacji programu Montessori. Zajmiemy się przeglądem planowania zajęć dla dzieci różnych grup wiekowych, skupiając się na:

  • planowaniu i otoczeniu
  • planowaniu prezentacji grupowych
  • planowaniu lekcji dla małych grup
  • Panowaniu prezentacji indywidualnych
  • Treningu
  • Układaniu harmonogramu

Warsztat 1
Michael Dorer, CORA, cz. 1
Jak przewodnik powinien poruszać się po klasie? Ile czasu powinien spędzać na staniu, siedzeniu, obserwowaniu i wydawaniu poleceń? System CORA pomoże ci pokierować sobą, asystować uczniom i być przewodnikiem dla innych dorosłych w klasie. CORA to akronim angielskich słów: circulate - obchodzić dookoła, observe - obserwować, reflect - analizować, apply - wdrożyć. Nauka tych prostych kroków i ich stosowanie zmienią funkcjonowanie Twojej klasy - na lepsze. Warsztat kierowany przez Michaela będzie interaktywny i wymagał zaangażowania uczestników.

Warsztat 2
Justyna Gosz-Skórska, Agnieszka Tlaga, Droga Marii Montessori i nasza droga do pedagogiki montessoriańskiej

Podczas warsztatu poznamy dwie nauczycielki prowadzące od 17 lat przedszkole, które od 7 lat stopniowo przekształciły w placówkę montessoriańską. Obecnie w przedszkolu jest 120 dzieci, a w Szkole Podstawowej Montessori 65 uczniów.

Prowadzące podzielą doświadczeniami, jak przeszły od nauczania do uczenia się, jak zmieniały się jako nauczyciele. Pokażą, jak wygląda ich otoczenie szkolne i przedszkolne i chętnie spotkają się z wszystkimi, którzy szukają swojej drogi lub drogi dla swojego dziecka.

Warsztat 3
Michael Dorer, CORA, cz. 2
 

Warsztat 4
Anna Golian, Montessori w placówce niemontessoriańskiej
Montessori to holistyczna filozofia zajmująca się zarówno zasadami życia społecznego, jak i bliższym nam prowadzeniem dzieci w przedszkolu i szkole. Wprowadzenie jej w placówce oświatowej nie zależy od budżetu czy posiadania materiału dydaktycznego. Na warsztacie powiemy w spójny i przejrzysty sposób, jakie są podstawowe zasady panujące w każdej grupie dziecięcej. Warsztat jest kierowany do osób niezagłębionych jeszcze w filozofię dr Marii Montessori. 

Warsztat 5
Michael Dorer, Planowanie pracy nauczyciela dzieci w szkole podstawowej, cz. 1
Na tych warsztatach będziemy uszczegółowiać kwestie poruszone podczas zajęć porannych, koncentrując się na klasie w szkole podstawowej. Będziemy pracować nad:

  • efektywnymi lekcjami,
  • planem lekcji zakładającym trzy lekcje dziennie,
  • planem pięciodniowym tydzień po tygodniu,
  • kierowaniem lekcji do właściwych grup,
  • wyższym poziomem myślenia nad planowaniem,
  • Rozwiń to! - skuteczne rozszerzenia pracy.

Bardzo prosimy o przyniesienie na te zajęcia jednego-dwóch albumów (podręczników nauczyciela), byśmy mieli punkt odniesienia. Podczas warsztatów będzie miejsce na aktywne planowanie w małych grupach i wymianę informacji. Postaramy się podzielić nauczycieli według poziomów nauczania (grup wiekowych uczniów).

Warsztat 6
Wioletta Ulatowska, Katarzyna Lewandowska, Obserwacja i koncentracja - dwa fenomeny pedagogiki Marii Montessori
Organizacja otoczenia dziecka ze starannie dobranymi pomocami pozwoliła Marii Montessori na obserwację dziecięcego rozwoju podczas swobodnej pracy. Przez obserwację udało się odkryć fenomen „polaryzacji uwagi”. Podczas tego spotkania przyjrzymy się przebiegowi skoncentrowanej pracy dziecka, aby zrozumieć i ponownie odkryć ten fenomen. Warsztat przeznaczony jest dla nauczycieli przedszkolnych i rodziców.

Warsztat 7
Michael Dorer, Planowanie pracy nauczyciela dzieci w szkole podstawowej, cz. 2

Warsztat 8
Julia Szewczenko, Hiperaktywne dziecko w klasie Montessori
Z roku na rok coraz więcej hiperaktywnych dzieci przychodzi do naszych szkół i przedszkoli. Czy można dołączyć takie dzieci do klasy Montessori? Co powinien wiedzieć o hiperaktywności nauczyciel? W jaki sposób należałoby skorygować otoczenie, mając w klasie hiperaktywne dziecko?? Jakie zajęcia mogłyby mu pomóc w rozwoju? Jak pomóc temu dziecku nawiązać relacje z rówieśnikami? O tym wszystkim możecie się dowiedzieć, uczestnicząc w warsztatach.

Prowadzący:

Michael Dorer

Międzynarodowy trener nauczycieli edukacji Montessori, specjalizujący się w programie nauczania i przygotowaniu materiałów oraz w kształceniu dorosłych. Pracował z dziećmi ze wszystkich grup wiekowych - od niemowląt po liceum - w edukacji Montessori. Przygodę z nauczeniem dzieci rozpoczął w 1979 roku, zaś od 1978 oku kształci dorosłych. Posiada doktorat z przywództwa instruktażowego oraz dyplomy Montessori wydane przez American Montessori Society (AMS) i Association Montessori Internationale (AMI). Autor wielu uznanych publikacji o metodzie Montessori. Sprawował także funkcje dyrektora Instytutu ds. Innowacji Montessori w Westminster College w Salt Lake City oraz dyrektora Centrum Współczesnych Programów Montessori w St. Catherine University w St. Paul.

Agnieszka Tlaga

Dyrektorka Niepublicznego Przedszkola Skrawek Nieba w Kowalach. Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego oraz studiów podyplomowych z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Od 11 lat pracuje z dziećmi. W lipcu 2012 r. ukończyłam kurs wczesnej edukacji Montessori organizowany przez Polski Instytut Montessori. Prywatnie mama czwórki dzieci: Uli, Basi, Jasia i Antosia.

Anna Golian

Z wykształcenia pedagogiem wczesnoszkolny. Od 10 lat pracuje z dziećmi. 7 lat pracy poświęciła dzieciom przedszkolnym, a dziś jest nauczycielem w klasach 1-3. W życiu prywatnym i zawodowym stawia na budowanie relacji pełnej akceptacji, zrozumienia i szacunku. Montessori traktuje jako "stan ducha" - postawę życiową pełną pokory i otwartości na drugiego człowieka. Wciąż się dokształca. Poza studiami wyższymi ukończyła kursy montessoriańskie na trzech poziomach: 0-3; 2,5-6, 6-9. Od wielu lat związana z Polskim Instytutem Montessori jako trener i instruktor. Dodatkowo nieustannie poświęca czas na rozwój kompetencji komunikacyjnych i rozwijania samoświadomości.

Wioletta Ulatowska

Jest absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku oraz Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej, nauczycielem Montessori z przygotowaniem do edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Dyrektor placówki Montessori. Od ponad 16 lat tworzy Przedszkole „Skrawek Nieba”, od 3 lat Szkołę Podstawową Montessori w Kowalach. Pracuje z dziećmi i dorosłymi realizując zadania sztuki oraz edukacji Montessori.

Katarzyna Lewandowska

Prywatnie jest mamą trzech wspaniałych córek. W 2004 roku ukończyła kierunek pedagogiczny na Uniwersytecie Gdańskim. W 2011 roku rozpoczęła pracę nauczyciela w Przedszkolu „Skrawek Nieba”. To doświadczenie skłoniło ją do podjęcia studiów podyplomowych na kierunku Pedagogika przedszkolna i Wczesnoszkolna oraz kursu przedszkolnego, przybliżającego pedagogikę Marii Montessori. W roku 2016 ukończyła kurs szkolny poświęcony pedagogice Marii Montessori. Edukacja alternatywna jest jej pasją i stała się jej drogą zawodową.

Julia Szewczenko

Psycholog, pedagog Montessori, terapeuta Montessori, terapeuta integracji sensorycznej, artterapeuta, instruktor przygotowania do porodu, pracownik Ukraińskiego Centrum Szkolenia Nauczycieli Montessori, autorka książek dla dzieci i rodziców oraz artykułów dla nauczycieli.

 

W PRZYPADKU PROBLEMÓW TECZNICZNYCH Z WYPEŁNIENIEM FORMULARZA, PROSIMY O KONTAKT: 881 771 335
Wcześniej proszę się upewnić, że wszystkie pola zostały prawidłowo wypełnione oraz wybrano komplet wydarzeń (po 2 wydarzenia w każdym dniu).