KRAKÓW Konferencja regionalna


 

 

 

Polska Rada Montessori, Polski Instytut Montessori oraz Społeczna Akademia Nauk w Krakowie
serdecznie zapraszają opiekunów dzieci najmłodszych, nauczycieli edukacji przedszkolnej, wczesnoszkolnej, rodziców, edukatorów domowych oraz wszystkich chętnych, którzy pragną poznać program Marii Montessori. Pedagogika Montessori pozwala dzieciom doświadczać radości z uczenia się, wspierając jednocześnie ich rozwój i poczucie własnej wartości, przygotowując je do dorosłości i wyrabiając umiejętność podejmowania decyzji.

Celem seminarium jest prezentacja założeń Marii Montessori we współczesnej praktyce edukacyjnej w żłobku, przedszkolu oraz szkole podstawowej. Podczas seminarium wystąpi Ray McClure – nauczyciel edukacji Montessori oraz instruktor programów szkoleniowych Montessori w Stanach Zjednoczonych. Wykłady i warsztaty będą tłumaczone konsekutywnie.

Do dyskusji zaprosiliśmy osoby, które mają wieloletnie doświadczenie w pracy tą metodą z różnymi grupami wiekowymi.

Termin: 11 stycznia 2018

Miejsce: Społeczna Akademia Nauk, ul. Smoleńsk 14, 31-112 Kraków

Cena: 100 zł dla indywidualnych członków Polskiej Rady Montessori (zobacz, jak zapisać się do Rady)

150 zł dla pozostałych osób

Program konferencji:

8.00-9.00 - rejestracja
9.00-9.15 - powitanie - Joanna Maghen
9.15-10.30 - wykład: Ray McClure, Ostatnie badania naukowe mówiące o metodzie Montessori
10.30-11.00 - przerwa kawowa
11.00-12.30 - warsztaty I i II
12.30-13.30 - przerwa obiadowa (obiad we własnym zakresie)
13.30-15.00 - warsztaty III i IV
15.00-15.30 - przerwa kawowa
15.30-17.00 - Ray McClure, Gawędy montessoriańskie przy świecach

Warsztat 1
Agnieszka Krawczyk, Czym jest żłobek Montessori
Warunkiem prawidłowego rozwoju i podejmowania przez dziecko wszelakich aktywności jest przebywanie w odpowiednio dostosowanym, bogatym w rozwojowe bodźce otoczeniu. Zdaniem Marii Montessori jest to miejsce szczególne, wyjątkowe - a mianowicie jest to przestrzeń, w której dokonuje się rozwój człowieka. Otoczenie motywujące, prowokujące do rozwoju to nie przypadkowy zestaw materiałów, elementów czy zabawek. To przestrzeń wypełniona pomocami zachęcającymi dziecko do aktywności, samodzielnego działania czy eksplorowania – pomocami stworzonymi w oparciu o znajomość faz rozwojowych dziecka. Na warsztatach będzie można dowiedzieć się o zasadach tworzenia pomocy rozwojowych, zasad pracy z nimi oraz o fazach, jakie przechodzi dziecko w okresie od pierwszego do trzeciego roku życia.

Warsztat 2
Ray McClure, Joanna Maghen, Autonomia dziecka - czy dziecko może nie chcieć się nie uczyć?
Dzieci w placówkach Montessori są motywowane do pracy przez motywację wewnętrzną. Jakie są warunki jej wystąpienia? Warsztat odpowie na pytanie, co robić, a czego nie wolno robić w klasie szkolnej.

Warsztat 3
Ray McClure, Co zrobić, by dzieci kochały pisać wypracowania
Umiejętność posługiwania się sprawnie językiem jest niezbędną umiejętnością dzieci w wieku szkolnym. Na warsztatach przedstawimy, jak ją wykształcić w najbardziej efektywny sposób.

Warsztat 4
Joanna Maghen, Justyna Kiper, Praca z dzieckiem starszym w przedszkolu
Często dzieci starsze w grupie przedszkolnej sprawiają problemy wychowawcze. To nie dzieci się zmieniły, lecz nauczyciele nie zawsze rozumieją potrzebę zmiany tych dzieci. Na warsztatach powiemy o przyczynach tej sytuacji, jak i przedstawimy prace nad projektami dla tych dzieci.

Gawędy montessoriańskie przy świecach
Ray McClure
Ten warsztat skupi się na opowieściach, jakie tradycja Montessori przekazuje z pokolenia na pokolenie. Przedstawimy historie (nie będą to Wielkie Lekcje) odpowiednie tak dla dziecka starszego, jak młodszego.

Prowadzący:

Ray McClure

Wieloletni nauczyciel edukacji Montessori, początkowo w przedszkolu, następnie w starszych klasach szkoły podstawowej. Instruktor programów szkoleniowych (The Center for Guided Montessori Studies – Centrum Badań nad Pedagogiką Montessori, i The Center for Montessori Teacher Education of North Carolina – Centrum Kształcenia Nauczycieli Montessori w Karolinie Północnej) w Stanach Zjednoczonych.

Joanna Maghen

Doświadczona instruktorka z wieloletnią praktyką w międzynarodowych instytucjach montessoriańskich. Rodzic i nauczyciel montessoriański, a także trener kursów wczesnej edukacji Montessori oraz kursów szkolnych Montessori. Posiada dyplom nauczyciela Montessori (dzieci od 3 do 6 lat) wydany przez Montessori-Partnership UK oraz dyplom nauczyciela Montessori (dzieci od 6 do 9 lat) wydany przez Canadian Montessori Teacher Education Institute Elementary. Założycielka i dyrektor Polskiego Instytutu Montessori.

Agnieszka Krawczyk

Z wykształcenia i zamiłowania nauczycielka Montessori. Od 9 lat pracuje w krakowskim żłobku montessoriańskim. W 2015 r. otrzymała Dyplom Nauczyciela Montessori w zakresie edukacji dzieci w wieku 0-3 lata wystawiony przez Polski  Instytut Montessori (Montessori Infant and Toddler Teacher Diploma). Na co dzień, oprócz pracy z dziećmi, pomaga i podpowiada rodzicom, jak wspierać i rozumieć ich dzieci przechodzące przez różne rozwojowe wyzwania. Prowadzi również szkolenia nowych pracowników.