Logowanie

Login: Hasło:


VIII Międzynarodowa Konferencja Montessori, Warszawa, 13-15 kwietnia 2018 r.

GDYNIA Konferencja regionalna

Ogłoszenia

Praca

Oferty pracy dla nauczycieli

Szukasz nauczyciela Montessori, asystenta, pedagoga? Prześlij ogłoszenie na adres: biuro[małpa]radamontessori.pl.

Szukam pracy

Szukasz pracy jako nauczyciel, opiekun, animator? Prześlij nam ogłoszenie: biuro[małpa]radamontessori.pl

Artykuł

Maria Montessori

Maria Montessori była i jest nadal uważana za postać kontrowersyjną. Chociaż wielokrotnie była ogłaszana głównym obrońcą edukacji dzieci, a czasem zupełnie lekceważona jako naukowiec, jej odkrycia i badania pomogły zmienić edukację na świecie.

Porównanie edukacji Montessori z edukacją konwencjonalną

Dzieci uczone metodą Montessori umieją się bardzo dobrze przystosowywać. Nauczyły się pracy samodzielnej, jak i w grupach. Od wczesnego wieku były zachęcane do podejmowania decyzji, więc potrafią rozwiązywać problemy poprzez dokonywanie odpowiednich wyborów i potrafią dobrze zarządzać swoim czasem. Zostały nauczone wymiany pomysłów i swobodnej dyskusji o swojej pracy z innymi. Ich wysokie umiejętności komunikacyjne ułatwiają im poruszanie się w nowej sytuacji.

Badania pokazały, że najlepszym przyczynkiem do przyszłego sukcesu jest pozytywna samoocena. Programy Montessori, które opierają się na nauce samowystarczalności bez rywalizacji, pomagają dzieciom budować silną osobowość oraz wiarę w samych siebie, co pozwala stawiać czoła wyzwaniom i zmianom z optymizmem.

Zabierzmy Montessori do domu na wakacje

Wakacje dla wielu rodzin są okresem, w którym dzieci spędzają większość czasu w domu. W głowach niektórych rodziców pojawiają się pytania: „Co moje dziecko będzie robić przez cały dzień?”, „Jak zdołam utrzymać porządek w domu?”, „Kiedy znajdę czas na swoją pracę?”, „Czy moje dzieci zapomną o dobrych przyzwyczajeniach i o wszystkim, czego nauczyły się w szkole?”.

Jednak dla nauczycieli Montessori czas, jaki dzieci spędzają w domu ze swoimi rodzinami, jest okazją do wykorzystania. Niezależnie od tego, czy dziecko tego lata będzie w domu cały czas, czy też tylko jakąś jego część, możesz zrobić coś nowego dla swojego dziecka, dla siebie i dla całej rodziny. Możesz nauczyć się wcielać zasady Montessori do codziennego życia. Jeśli dzieckiem będą się zajmowały inne osoby, możesz się z nimi podzielić tą wiedzą.

Ten artykuł opisuje małe dzieci w wieku 3–6 lat.

Nauka korzystania z toalety

Nauka korzystania z toalety jest istotną częścią rozwoju dziecka i jego dojrzewania do samodzielności. To osiągnięcie powinno być przypisywane dziecku, a nie rodzicowi. Jest to stopniowy proces. Każde dziecko ma swój niepowtarzalny i wrażliwy moment na naukę korzystania z toalety. Zazwyczaj dzieci są na to gotowe pomiędzy 1,5. a 3. rokiem życia. Rodzice powinni zachęcać i wspierać, ale nigdy karać. Korzystanie z toalety nie powinno stać się dla dziecka stresujące ani nie powinno powodować napięcia między rodzicem a dzieckiem.

Działania, jakie podejmujemy w swojej rodzinie, mają wpływ na całe społeczeństwo. Pozytywne nastawienie każdej osoby promieniuje na jej szerokie otoczenie. Nie pozostawaj pod wpływem ludzi, którzy używają negatywnych metod, ale bądź pozytywnym wzorem dla innych.

Nauczyciel Montessori i jego rola

„Kiedy nauczyciel zaczyna pracę w naszych szkołach, musi mieć wiarę, że dziecko poprzez pracę ujawni swoją tożsamość. Musi uwolnić się od wszystkich przyjętych z góry założeń dotyczących poziomu, na którym powinno znajdować się dziecko. Nie powinien się przejmować (...) tak wieloma różnymi typami dzieci. (...) Nauczyciel powinien wierzyć, że dziecko znajdujące się przed nim ujawni swoją prawdziwą naturę, kiedy znajdzie taki rodzaj pracy, który je zainteresuje. Więc o co powinien dbać nauczyciel? O to, aby jedno albo drugie dziecko zaczęło się koncentrować.”

(Maria Montessori, The Absorbent Mind [Chłonny umysł])

Jedną z najbardziej godnych uwagi różnic między nauczycielem Montessori, a nauczycielem konwencjonalnym jest ogromne zaufanie nauczycieli Montessori do umiejętności rozwojowych dzieci. „Podążanie za dzieckiem” wymaga olbrzymiej wiary. O wiele łatwiej jest powiedzieć dzieciom: „podążajcie za mną, a nikt się nie zgubi”. Jednakże nauczyciele Montessori, za pomocą uważnej obserwacji i planowania, pozostają wciąż wyczuleni na kierunek, jaki obiera każde dziecko, i aktywnie pracują, aby pomóc im osiągnąć sukces.

Warto wiedzieć

Podstawowe informacje o MACTE

Na świecie działają dwie główne organizacje propagujące pedagogikę i filozofię Marii Montessori, choć każda z nich reprezentuje nieco odmienny nurt myślenia. Są to AMI i AMS. Obie są głównymi jednostkami szkolącymi i certyfikującymi nauczycieli na całym świecie, a ukończenie szkolenia w ich progach jest jednoznaczne z uzyskaniem kwalifikacji do pracy w placówkach montessoriańskich niemal na całym świecie.

Jak rozpoznać prawdziwą placówkę Montessori?

Jak rozpoznać prawdziwe środowisko Montessori? Na co zwrócić uwagę, by nasze dzieci realizowały się w otoczeniu, na którym nam zależy? Jakie cechy powinno mieć miejsce deklarujące podążanie za praktyką Montessori?Jako rodzice stający przed wyborem placówki edukacyjnej, której powierzymy przyszłość naszych dzieci,  stajemy przed ogromnym wyzwaniem.

Słownik pojęć pedagogiki Montessori

Słownik pojęć pedagogiki Montessori podsumowuje i ułatwia zrozumienie najważniejszych pojęć tej metody. Lektura obowiązkowa dla wszystkich, który są zainteresowani Marią Montessori i jej podejściem do odpowiedniego rozwoju dzieci.

Najczęściej zadawane pytania

Przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania, dotyczące pedagogiki Marii Montessori, programów edukacyjnych oraz placówek montessoriańskich.