Edukacja Montessori
Edukacja konwencjonalna |
|
Nacisk na zdolności poznawcze i rozwój społeczny |
Nacisk na uczenie się na pamięć i rozwój społeczny. |
Rola nauczyciela w sali jest dyskretna; dziecko jest aktywnym uczestnikiem procesu nauczania. |
Rola nauczyciela jest dominująca; dziecko jest biernym uczestnikiem procesu nauczania. |
Środowisko i metoda zachęcają do wewnętrznej samodyscypliny. |
Nauczyciel egzekwuje wiedzę i jest zewnętrznym motywatorem. |
Instrukcja, indywidualna i grupowa, jest dostosowana do stylu nauki każdego ucznia. |
Instrukcja, indywidualna i grupowa, jest dostosowana do stylu nauki dorosłych. |
Grupy mieszane wiekowo. |
Grupy jednorodne wiekowo. |
Dzieci są zachęcane do uczenia innych, współpracy i pomocy sobie nawzajem. |
Większość nauczania przeprowadzana jest przez nauczyciela, mało zachęty do współpracy. |
Dziecko samo wybiera sobie pracę w zależności od jego umiejętności i zainteresowań. |
Program nauczania jest ułożony bez poszanowania indywidualnych zainteresowań dzieci. |
Dziecko samo formułuje swoje wnioski na podstawie materiałów edukacyjnych. |
Nauczyciel nakierowuje dziecko na konkretne wnioski. |
Dziecko pracuje nad wybranym zagadnieniem tak długo, jak samo chce. |
Dziecko ma zdefiniowany limit czasowy na dane zagadnienie. |
Dziecko samo ustala swoje tempo nauki potrzebne do przyswojenia informacji. |
Tempo nauki jest wyznaczone przez normę grupową lub przez nauczyciela. |
Dziecko rozpoznaje swoje błędy na podstawie informacji zwrotnej z materiału edukacyjnego. |
Jeśli praca jest sprawdzana, to nauczyciel wskazuje błędy dziecka. |
Proces nauki jest wzmacniany wewnętrznie poprzez czynność powtarzania i poczucie sukcesu u dziecka. |
Proces nauki jest wzmacniany zewnętrznie poprzez naukę na pamięć i nagrody/kary. |
Wykorzystanie multisensorycznych pomocy do poznawania zmysłami. |
Mało materiału wspierającego rozwój sensoryczny i pomocy dydaktycznych dostępnych do indywidualnego użytku dziecka. |
Program ułożony tak, aby uczyć dbania o siebie i o otoczenie (mycie zlewu, czyszczenie butów itp.). |
Mniejszy nacisk na naukę dbania o siebie i utrzymania czystości w klasie |
Dziecko może pracować w miejscu, w którym jest mu wygodnie, może chodzić swobodnie i mówić do woli (pod warunkiem, że nie przeszkadza innym); praca grupowa jest nieobowiązkowa i do uzgodnienia. |
Dziecko ma swoje stałe miejsce, jest zachęcane do siedzenia w ławce i słuchania podczas zajęć. |
Organizowane są programy szkoleniowe z filozofii Montessori dla rodziców, aby ją zrozumieli i brali udział w procesie nauczania. |
Nieobowiązkowe zaangażowanie rodziców, ich rola często zminimalizowana do płatników składek, a nie uczestników rozumiejących proces nauczania. |